sabinalin

Idag är det en sån dag.

Kategori: Fältstudier i Kapstaden 2013

Idag är det en sån där dag. En dag då jag bara vill vara hemma i Kärrsjö och mysa. Fast jag vill inte åka härifrån riktigt än, har för mycket att se fram emot och jag gillar verkligen den här staden. Men det är en sån där dag då jag känner smådepp. Kan bero på att vi var på District 6-museet idag. Trots att jag redan hört om det och vet att det har sett ut såhär, och faktiskt ser ut såhär delvis även idag så blir jag så otroligt rörd. Jag kan bara inte förstå hur människor fungerar. Varför tycker inte människor att alla människor är människor? Varför ska vi delas in i grupper? Vi bor för fasiken på samma jord. 
 
Nej, så det var himla intressant att vara där, hade i början en kanonbra guide, som själv hade varit med om det här. Det fanns även många andras berättelser, citat och bilder. 
De här bänkarna var utplacerade i hela Kapstaden och var endast ängnade åt de vita, om någon färgad satte sig på dessa blev de misshandlade och sedan arresterad. 
 

Det blev en himla dålig bild. Men de här gatskyltarna samlades in av en man och förvarade de i sitt hus i 20 år innan han donerade de till museumet. Där fanns det ett hopp, ett hopp om att det skulle bli en förändring och därmed historia. 
Den här väggen var också svår att få en bra bild på, men den definierar indelningen av människorna, "Europeer", "Asiater", "färgade". 
 
 
Efter museumbesöket gick vi till Royal Eatern och käkade en specialedition burgare, jag som inte känner så mycket skillnad kan nog inte uttala mig (problem med smaklökarna så att säga), men nog var de något extra minsann. Medan de övriga dör godhetsdöden. Sen lyxade vi på med milkshake. Sjukligt god. Ikväll blir det minsann bara sängläge, ladda upp inför morgondagens surfing. Fast har hunnit att baka chokladbollar inför ett hemligt överraskningskalas åt städerskans tvååring här på hostlet, det bli kul. Och det var spännande att baka chokladbollar här. Blir inte riktigt som hemma, men duger i krig så att säga. 
 
tjing
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: